Baca Buku Online: Pemerintahan Kerajaan Bani Abbasiyah Penulis Tarikuddin Bin Haji Hassan

Pemerintahan Kerajaan Bani Abbasiyah Penulis Tarikuddin Bin Haji Hassan Baca Buku Online: Pemerintahan Kerajaan Bani Abbasiyah Penulis Tarikuddin Bin Haji Hassan

Detail Buku:

Judul: Pemerintahan Kerajaan Bani Abbasiyah
Penulis: Tarikuddin Bin Haji Hassan
Penerbit: Jihabersa
ISBN: 978-967-308-318-3
Bahasa: Malaysia
Jumlah halaman: 274 halaman
Jenis File: PDF
Besar file: 5,16Mb
Review: Goodreads
Donasi Ebook dari: Aprilia Wijayanti

Deskripsi:

Kitab yang ada di hadapan pembaca ini merupakan kitab yang membincangkan perihal sejarah kerajaan Islam di masa lalu. Kerajaan-kerajaan Islam yang diperintah oleh penguasa-penguasa Muslim yang telah mengukir sejarah peradaban umat. Pemerintahan yang di terajui oleh para Bani Abbasiyyah ini telah mengelami pasang surut dalam kepimpinannya. Ada kalanya dipimpin oleh seorang raja yang adil namun terdapat juga penguasa yang zalim.

Walau bagaimanapun dalam pemerintahan Kerajaan Bani Abbasiyah sejarah pernah mencatat bahawa sepanjang kerajaan tersebut memerintah ia pernah dipimpin oleh seorang raja yang hingga hari ini cerita dan pengajarannya masih segar dalam ingatan. Hal ini kerana budi dan perhatian baginda dalam dunia ilmu begitu besar sehingga dari jasa dan perjuangan usahanya telah membawa umat ke zaman kecemasan iaitu zaman kemuncak tamadun umat Islam yang tersohor dan diakui di seluruh dunia. Penguasa tersebut tidak lain yaitu raja Harun ar-Rasyid di mana kisah-kisahnya lebih lanjut sanggup dibaca dalam buku ini.


Sumber https://bacaan-indo.blogspot.com/

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Baca Buku Online: Lady Chatterley's Lover Pdf Karya D.H. Lawrence

Baca Buku Online: Who Am I? 2 Pdf Penulis Psikologi Id

Baca Buku Online: Super Spiritual Quotient (Ssq) - Sosiologi Qur'ani Dan Revolusi Mental